PROGRAM INTERVENSI PEMBELAJARAN KEMUTER SKBR DAN IMPAK TERHADAP MURID MTM

Pembelajaran KEMUTER (Kerja Murid  Terancang) merupakan program yang dijana oleh sekolah SKBR yang diterajui oleh Pentadbir sebagai peneraju dan pendorong dan guru sebagai pembimbing berkonsepkan pembelajaran Dorongan Akademik Luaran, sebagai usaha berterusan membantu murid BMTM dalam matapelajaran Teras BM/BI/M3/SN dari tahun 1-tahun 6.

Program yang dijanak berdasarkan dapatan dan tinjuan kajian tindakan kurkulum sekolah 2020, menadapati kecenderungan murid perlu kepada bimbingan kendiri yang lebih mengambil berat kepada kesediaan murid belajar dan guru mengajar.


Murid yang belum menguasai Tahap Minimum terdiri daripada kategori murid cepat bosan, tidak bersedia belajar, terpaksa belajar, kurang perhatian dan penghargaan serta mempunyai minat yang wajar diteroka dan dijenamakan sebagai pembelajaran menyeronokkan.



Modul KEMUTER yang mengabungkan kemahiran asas tahap 1 dan 2 digunakan untuk membimbing serta mengukur keupayaan murid  berkonsepkan pembelajaran berbeza dari kelas formal dan hanya dijalankan 5-10 minit dalam setiapkali bimbingan dan masa bimbingan tidak ditetapkan tetapi menetapkan kekerapan 2 jam seminggu, dengan  aras keyakinan 90% murid Tahu, Faham dan boleh buat.











Terdapat 4 Fasa pelaksanaan selama 3 bulan dan diteruskan jika murid masih belum MTM dalam tempoh yang ditetapkan pengukuran. Ini juga membolehkan guru dapat menilai lebih awal tahap murid, jika modul yang sama ini dapat dikuasai murid sehingga kepada  kemahiran tahap 1 dan tahap 2.





Sejak dijana pada tahun 2020-2021 dan kini 2022 terdapat peningkatan murid menguasai tahap minimum dan mengurangkan murid BMTM daripada 43 orang kepada 25 orang murid dari tahap 1 dan daripada 15 orang ditahap 2 kepada 5 orang termasuk 2 murid MBK.


TAHNIAH DAN SYABAS.

Comments